Dale
Carnegie menggariskan 3 panduan untuk buat pelanggan cepat jatuh cinta pada
bisnes kita,
1)
Jadi manusia "tulen" apabila membantu orang lain.
Orang
bisnes tugasnya menyelesaikan masalah pelanggan. Kita adalah pembantu yang
dibayar mahal.
Maka
langkah terbaik adalah membantu pelanggan dengan sebaik mungkin. Jadi peniaga
tulen.
2)
Suka senyum.
Senyum
itu mencipta tenaga yang positif. Senyum itu sedekah. Senyum itu magnet untuk
menarik rezeki.
Pelanggan
suka dengan pemilik bisnes yang murah dengan senyuman.
Masam
muka bermakna bisnesnya juga masam belaka.
Senyum
walupun anda berniaga online. Reply msg online. Auranya dapat dirasakan
3)
Jadi pendengar yang setia.
"Tahu
apa yang pelanggan mahu. Bagi lebih daripada apa yang pelanggan mahu."
Sentiasa
over-delivered. Tahu masalah yang bermain dalam fikiran pelanggan.
Kemudian
berikan produk atau servis yang melangkaui kemahuan mereka. Buat mereka rasa
"wow" pada bisnes kita.
Semak
diri kita. Kita ada semua kriteria di atas? Kalau tak ada ...mulai hari ini
usaha bagi ada semunya.
No comments:
Post a Comment